Vores Børnehus

Alt stort begynder småt.....

Børnehuset Kathøj er ikke bare en vuggestue og børnehave det er også en institution med et særligt menneskesyn. I Kathøj er alle ligeværdige. Det betyder, at dialog, respekt og nærvær er værdier der er i højsædet hver eneste dag.

Børn i Kathøj bliver set, hørt og i bogstavelig forstand anerkendt for deres stemme - uanset hvor lille den måtte være.

Vi ser børn som unikke mennesker, der rummer potentialet for enorm vækst i mere end fysisk forstand. Vi ved at to børn ikke er ens, men vi ved også, at alle børn vokser under tryghed tillid og respekt.

I Kathøj er det vores fornemste opgave at støtte, vejlede og styrke det enkelte barn til at blive et selvstændigt menneske. Vi mener at vejen dertil sker under de bedste vækstforhold et barn kan få, nemlig kærlige trygge og ligeværdige rammer.

Kathøj er et udebørnehus, hvor vi prioriterer udelivet og livet sammen med dyr. Det bærer vores hverdag præg af og vores værdier er naturligt flettet ind i de sociale, praktiske og vidensmæssige erfaringer børnene får, f.eks. når vi passer dyrene, laver årstidsbestemte aktiviteter og er ude i naturen og den friske luft.

Overgang fra Børnehave til Skole.

Når børnene begynder i Uglegruppen og er omkring 5 år indleder vi overgangen til skole. Vi tager på besøg på Tilsted skole, og vi laver forskellige aktiviteter i gruppen, der langsomt motiverer børnene og forbereder dem mentalt til skolelivet. Vi arbejder med de sociale, personlige, sproglige og motoriske egenskaber, og vi opfordrer også jer forældre til at hjælpe jeres børn og gøre dem skoleparate ved blandt andet at gøre dem selvhjulpne.

Inden skolestart begynder Uglerne i foråret i skoleintro. Alle forældre bliver inviteret til informationsmøde på det tidspunkt af skolen.

2 piger