Børnehaven

Børnehaven.

Når børnene begynder i børnehave kommer de enten fra vuggestuen, dagplejen eller hjemmet, så overgangen kan være forskellig fra barn til barn. Nu begynder børnehavelivet, hvor børnene skal indgå kollektivt i nye sammenhænge, men stadig med hensyn til, at de er små og har individuelle behov, som f.eks. middagslur

Har du fået tildelt en plads i Kathøj, vil vi gerne i kontakter os 3 -4 uger inden start, for at aftale med barnets voksen om hvordan opstarten skal være. Vi opfordrer altid til en stille opstart, hvis det er muligt for forældrene.

Vores børnehavebørn er delt op i tre grupper:

Pindsvin er de 3 – 4 årige.

Markmus de 3-4 årige

Pindsvin og Markmus er børnehusets yngste og mellemste årgang der er aldersintegreret i to grupper, hvor der er rig mulighed for spejling fra de små 3 årige til de børn der har haft deres første år i børnehuset. De ældste i grupperne kan fungere som rollemodeller for de små og samtidig lære at omgås de yngre med empati og omsorg.

Disse to grupper hører til i øverste del af haven ved Børnehuset.

Uglerne er de 5 – 6 årige

Uglerne er børnehusets store børn. Det er rart at blive en af de store, og det er en vigtig tid, hvor børnene begynder at få mere interesse for hinanden, legeaftaler og deres egne færdigheder. Vi øver rigtig meget i at være i et børnefællesskab, empati og hjælpsomhed.

Denne gruppe hører til i Uglehuset og den nederste del af haven.

børn spiller fodboldpige der leger Børn, der leger ved rutsjerøret

Dagens forløb:

Kathøj åbner kl. 6:30 og skal dit barn have morgenmad, skal I være her inden 7:15.

De børn der kommer kl. 7:00 og har spist morgenmad, hjælper I barnet i udetøjet, hvorefter barnet går i haven.

Kl. 9:00 er der formiddagsmad og samling i grupperne.

Kl. 11:00 er der frokost.

Kl. 14:00 spiser børnene deres medbragte madpakke

Der er aktiviteter gennem hele dagen. Om formiddagen er der særlig tilrettelagte aktiviteter og fodring af dyrene.